chalusbehzisti.blog.ir

روابط عمومی بهزیستی شهرستان چالوس
ابزار وبلاگساخت و دریافت کد متن متحرک برای وبلاگ و سایت

۱۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

فرخنده باد ولادت با سعادت امام رضا(ع)

روابط عمومی بهزیستی شهرستان چالوس

۱ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۲۴ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۴۳
بهزیستی شهرستان چالوس

تیم اعزامی شهرستان چالوس به مسابقات قرآن و عترت مرحله کشوری راه یافت. در این مسابقات که در رشته های حفظ قرآن، تحقیق، ترتیل و اذان برگزار شد‌، تیم اعزامی این شهرستان خوش درخشید.

در رشته قرایت ترتیل صابر احمدی در بخش آقایان و محدثه کریمی در بخش نابینایان خانم که در مرحله استانی مقام نخست را کسب نمودند، به مرحله کشوری راه یافتند. شایان ذکر است آقایان صابر احمدی در بخش اذان و سید احسان یعقوبی در رشته ترتیل، به مقام دوم در مرحله استانی دست یافتند

۰ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۱۷ مرداد ۹۵ ، ۲۰:۱۲
بهزیستی شهرستان چالوس

هفدهم مرداد ماه روز بزرگ خبرنگار که به مناسبت شهادت شهید محمود صارمی نامگذاری شده است؛ این روز فرصت مغتنمی است که از زحمات بی دریغ اصحاب قلم تشکر و قدر دانی شود. این روز شکوهمند را که روز حق گویی و حق جویی و روز پاسداشت قلم است به همه خبرنگاران، نویسندگان و روزنامه نگاران تبریک و تهنیت عرض می نماییم.

روابط عمومی بهزیستی شهرستان چالوس

۰ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۱۷ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۴۱
بهزیستی شهرستان چالوس

همزمان با ولادت حضرت معصومه( س ) و روز ملی دختران مراسم گرامیداشت این روز در سالن کنفرانس اداره برگزار شد. در این مراسم محمد گلچین مهر، رییس اداره بهزیستی، ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه(س) و روز ملی دختر، از همکاران دختر اداره با یک شاخه گل و هدیه تقدیر کرد،

۰ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۱۵ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۰۹
بهزیستی شهرستان چالوس

یکم ذی القعده، سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختران، مبارک باد.

روابط عمومی بهزیستی شهرستان چالوس

۰ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۱۴ مرداد ۹۵ ، ۰۷:۱۲
بهزیستی شهرستان چالوس

شهادت ششمین شمع روشنگر و وصی پیغمبر را تسلیت عرض می نماییم،

روابط عمومی بهزیستی شهرستان چالوس

۰ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۰۹ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۰
بهزیستی شهرستان چالوس

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، معلولان هر جامعه افرادی توانمند هستند که با وجود داشتن برخی از نواقص جسمی و حرکتی استعدادهای بی‌نظیری دارند که باید برای شناسایی و پویایی این استعدادها تلاش کرد.

* تقویت حس حق حیات در مقابل سرخوردگی

با اعتمادسازی توانمندی‌های معلولان می‌توان به‌جای سرکوب کردن ظرفیت‌ها در پس معلولیت‌های جسمانی، حرکتی و حتی ذهنی به آنها بها داد و به‌جای حس سربار بودن در خانواده حس حق حیات در اجتماع و اجتماعی بودن را در آنها تقویت کرد.

اگرچه در گذشته جامعه معلولان به‌دلیل فراهم نبودن شرایط و امکانات حتی روی سربلند کردن در خانواده و اجتماع را نداشته و خود را از حضور در جامعه محروم می‌کرده و بیشتر گوشه‌گیری و انزوا را در دستور کار خود قرار می‌دادند، اما امروز تا حدودی این قشر مورد توجه مسؤولان قرار گرفته و هر روز نیز تدابیری برای رفع مشکلات آنها اندیشیده می‌شود، ولی با این‌حال مسائلی بر سر راه آنها قرار دارد که هنوز هم افرادی را مجبور به گوشه‌گیری، کاهش حس اعتماد به‌نفس، پرخاشگری و افسردگی و ... می‌کند.

* اشتغال معلولان معضل اصلی این قشر

با واکاوی در حوزه مسائل و مشکلات مربوط به معلولان آنچه که در ابتدای امر رخ می‌کند و بیشتر بر سر زبان‌ها جاری است مشکل اشتغال معلولان بوده که به‌عنوان معضلی اساسی در میان آنها مطرح است.

همانطور که یک فرد سالم برای گذران زندگی و امرار معاش به‌شغل جهت کسب درآمد نیاز دارد بدون شک فرد معلول نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید فکری برای آنها اندیشیده شود و در این میان نباید با دست خود تیشه به ریشه معلولان زد و محدودیت‌های ناشی از معلولیت آنها سبب شود تا به‌عنوان تافته‌ای جدا بافته از جامعه محسوب شده و حق سر زندگی و ادامه حیات از آنان سلب شود.

خبرنگار فارس در چالوس به‌مناسبت هفته بهزیستی به سراغ مدیر بهزیستی شهرستان چالوس که خود از جامعه معلولان بوده رفت و پای درد و دل فردی نشست که از عمق تنهایی و گوشه‌گیری به دل اجتماع راه پیدا کرد و هم‌اکنون به‌راحتی علاوه بر اینکه در عرصه کار و ورزش حرفی برای گفتن دارد خودش به‌عنوان تکیه‌گاه و پناهگاه مددجویانی است که چشم امید به بهزیستی بسته تا شاید گوشه‌ای از مشکلات آنها با این حس همدردی و درک شدن کاسته شود و یا حتی بتوانند با استفاده از تجارب و پشتوانه وی خود را در اجتماع بالا کشیده و آنان نیز در میادین اجتماعی سری در میان سرها بلند کنند.

* نگاه‌های ترحم‌آمیز و متفاوت مردم و خانه‌نشینی

محمد گلچین‌مهر متولد سال 1350 که چندسالی‌است ریاست اداره بهزیستی شهرستان چالوس را عهده‌دار است در این‌باره به فارس، گفت: در زمان نوزادی بر اثر عارضه تب مرا نزد پزشک بردند که به‌دلیل تجویز نادرست داروی پنی‌سیلین پای راست من آسیب دید.

وی با اشاره به اینکه دوران ابتدایی خود را در مدرسه 17 شهریور چالوس و دوران راهنمایی را در مدرسه حافظ این شهرستان و مقطع متوسطه را نیز در هنرستان فنی حرفه‌ای مزگاء نوشهر به‌پایان رساندم، افزود: نگاه‌های ترحم‌آمیز و متفاوت مردم و هم‌سالان سبب می‌شد تا خانه‌نشینی را انتخاب کرده و تنها کار مفیدی که در آن دوران انجام می‌دادم رفت و آمد به مدرسه و خرید روزنامه و مطالعه آن از نزدیک‌ترین کیوسک محل بود.

* مسیر خانه به مدرسه و خرید روزنامه مهم‌ترین کار روزانه

رئیس اداره بهزیستی چالوس از علاقه‌مندی به موضوعات ورزشی و سینمایی مطرح شده در روزنامه‌ها سخن گفت و ادامه داد: یکی از سرگرمی‌های مثبت بنده مطالعه دقیق روزنامه و الگوبرداری و تمرین خط از روی نوشته‌های روزنامه بود که این امر سبب شد تا به‌مرور زمان دست‌خط زیبایی پیدا کنم به‌شکلی که بسیاری از اطرافیان در نوشتن نامه‌‌ها و متن‌های خاص به‌ من مراجعه می‌کردند.

* ورود به عرصه والیبال نشسته در سن 23 سالگی

وی که امروز در عرصه والیبال نشسته نیز موفقیت‌های خوبی را حاصل کرده و حرف‌هایی در این رشته دارد به چگونگی گرایش به این رشته اشاره کرد و افزود: در سال 73 یعنی در سن 23 سالگی توسط یکی از دوستان معلول خود که در حوزه ورزش فعالیت می‌کرد من نیز به عرصه والیبال نشسته در ورزش معلولان وارد شدم و همین مسأله سبب شد تا بتوانم کم‌کم با مشکل خود کنار آمده و با دیدن افرادی از قشر خودم روحیه امید و انگیزه بیشتر در من تقویت شد.

گلچین‌مهر با قدردانی از بازرگان خزانه‌دار هیأت ورزشی جانبازان چالوس که در آن‌ سال‌ها در نقش سرپرستی تیم والیبال نشسته چالوس فعالیت می‌کرد و زمینه تشویق و ترغیب وی را برای حضور در میدان ورزش فراهم کرد، گفت: ایشان نقش مهمی در هدایت من به امر ورزش والیبال بر عهده دارد و همانند برادری همواره همراه و یاور من در این سال‌ها بود.

* عدم استطاعت مالی خانواده و انگیزه پیدا کردن شغل

وی در مورد چگونگی حضور خویش در اداره بهزیستی و جذب به‌عنوان پرسنل این اداره خاطر‌نشان کرد: در خانواده‌ای مذهبی و از قشر متوسط با سه‌ فرزند پسر و چهار فرزند دختر رشد پیدا کردم که یکی از برادرانم در سن هفت سالگی  دار فانی را وداع گفت و برادر دیگرم نیز در سن 20 سالگی به نعمت شهادت نائل آمد و پدرم این سختی‌ها را تاب نیاورد و در همان سال‌ها رخت از دنیا بربست و در نتیجه مادرمان سعی کرد که جای پدر را برای ما پر کند اما به‌دلیل عدم استطاعت مالی همواره خود را شرمنده ما می‌دانست که این مسائل سبب شد تا به‌عنوان مرد خانواده به‌دنبال کار و درآمد بروم.

* کار علف‌تراشی در ازای درخواست شغل

این معلول موفق اضافه کرد: در تیرماه سال 78 با در دست داشتن مدرک دیپلم نامه درخواست کار را به رئیس بهزیستی وقت چالوس  ارائه دادم و ایشان تصمیم گرفت در ابتدای امر از بنده به‌عنوان نیرویی برای نظافت و خدمات استفاده کند و در مدت یک‌ماه علف‌تراشی فضای پشت ساختمان اداره بهزیستی را برعهده من نهاد که در این‌زمان به اصرار همکاران با این عنوان که من را از جامعه هدف بهزیستی می‌دانستند به سمت نگهبانی اداره منصوب شدم.

* دست‌خط زیبا و استفاده برای لیست حسابداری

وی با بیان اینکه در شغل نگهبانی می‌بایست 24 ساعت سر پست بوده و دو روز نیز در استراحت به‌سر ببرم اظهار کرد: با توجه به اینکه دست‌خط خوبی داشتم در کنار نگهبانی کارهای نوشتاری مربوط به لیست حسابداری حقوقی پرسنل مانند هزینه‌های حسابداری، دستمزد و ... که در آن زمان به‌صورت دست‌نویس انجام می‌شد را به‌من محول کردند و با توجه به علاقه‌مندی که در این حوزه پیدا کرده بودم مراحل حسابرسی را نیز در کنار مسؤول حسابداری با دقت بررسی کرده و نکات اصلی آن‌ را یادداشت می‌کردم.

* علاقه‌مندی در کار و آموختن حسابداری بدون تعلیم

گلچین‌مهر اضافه کرد: به‌دلیل پشتکار و علاقه‌ای که در کار حسابرسی از خود نشان دادم یادم می‌آید که یک‌روز مسؤول مالی اداره به‌دلیل مرخصی یکی از همکاران واحد مالی خواستند لیست پرداختی را آماده کنند که من مسؤولیت این کار را قبول کردم و به لطف خداوند توانستم به نحو أحسن این مهم را انجام داده و در اختیار مسؤول واحد مالی جهت پرداخت قرار دهم که این‌کار مورد تشویق مسؤول مالی و رئیس اداره قرار گرفت که بعد از چند سال به‌عنوان مسؤول مالی ادارات بهزیستی چالوس و کلاردشت به‌صورت همزمان شدم.      

وی با اشاره به اینکه در سال 78 در اداره بهزیستی مشغول به‌کار شدم، از پیشنهاد قبول مسؤولیت ریاست اداره بهزیستی چالوس در مهر ماه سال 93 خبر داد و افزود: در اول اسفندماه سال 93 ابلاغ ریاست بهزیستی چالوس برای من زده شد و با توجه به سختی‌هایی که خودم از کودکی تا بزرگسالی کشیدم از اینکه بتوانم گامی برای جامعه هدف بهزیستی بردارم بسیار خرسند بودم.

* حمایت همسر عامل ادامه تحصیل

رئیس اداره بهزیستی چالوس همکاری و حمایت همسرش را در راه رسیدن به موفقیت‌ و ادامه تحصیل ستودنی خواند و اظهار کرد: در سال 81 با همسرم مریم بابلی که مدیر مهدهای کودک شهرستان چالوس است ازدواج کرده و با حمایت و پشتیبانی ایشان توانستم تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی ادامه داده و حاصل این ازدواج موفق نیز دو پسر به‌نام‌های امیرحسین و امیر‌علی است.

* جدی گرفتن خطر انزوا و گوشه‌نشینی معلولان

وی به مشکلات اصلی و اساسی فراروی قشر معلولان اشاره کرد و گفت: انزوا و گوشه‌نشینی مشکل اصلی معلولان است که باید شرایط را برای ورود آنها به جامعه فراهم کرد و از آنجایی‌که چالوس مرکز غرب مازندران در حوزه ورزش معلولان است می‌توان با جذب معلولان در رشته‌های مختلف ورزشی شرایط را برای حضور بیشتر آنها مهیا کرد.

* لزوم اجرای مصوبه 3 درصد معلولان در دستگاه دولتی

گلچین‌مهر مشکل اشتغال افراد معلول را از دیگر دغدغه‌های ویژه این قشر برشمرد و اظهار کرد: با وجود اینکه مصوبه مجلس مبنی بر استخدام سه درصدی از دستگاه‌های دولتی از معلولان حائز شرایط است اما این مصوبه کمتر عملیاتی شد در حالی‌که در شهرستان چالوس می‌توان از ظرفیت شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی منطقه برای به‌کارگیری و جذب معلولان بهره جست و در این‌زمینه اتفاق خوبی که در دولت جدید افتاد اعطای تسهیلات به صاحبان شرکت‌ها برای به‌کارگیری جامعه هدف بهزیستی است.

* مناسب‌سازی مکان‌های مهم و پرتردد چالوس

وی در مورد مناسب‌سازی فضای شهری برای افراد معلول نیز اظهار کرد: با نشست‌هایی که به‌مدیریت فرماندار چالوس صورت گرفت قرار شد در زمینه‌هایی مانند مناسب‌سازی معابر، بانک‌ها، فروشگاه‌‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز پرتردد اقداماتی انجام شود و در پیاده‌روسازی‌های جدید نیز از شهرداری و شورای اسلامی شهر چالوس می‌خواهیم تا تردد معلولان و به‌ویژه نابینایان را مورد توجه قرار دهند.

* از دروازه‌بانی در تیم نوجوانان تا دعوت به اردوی تیم ملی والیبال نشسته

رئیس اداره بهزیستی چالوس با تشریح پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی که در زمینه ورزشی نیز کسب کرد، یادآور شد: در دوران مدرسه در مقطع کلاس سوم ابتدایی دروازه‌بان تیم رفاه چالوس بوده و در مسابقات محلی نیز شرکت می‌کردم.

وی در پایان با بیان اینکه در دوران مدرسه به‌عنوان منتخب تیم نوجوانان چالوس در نقش دروازه‌بان دعوت شده بودم گفت: عضویت در تیم والیبال نشسته منتخب استان مازندران و کسب مقام کشوری، دعوت به اردوی تیم ملی والیبال نشسته و حضور در تورنمنت‌های مختلف بین‌المللی نیز از موفقیت‌هایی بود که در این دوران کسب کردم.

* دسترسی معلولان به منابع اجتماعی با رشد تکنولوژی

در ادامه یکی از پرسنل خانم اداره بهزیستی چالوس که از دوران کودکی دچار معلولیت جسمی حرکتی شده است به فارس، گفت: اگر چه در ابتدا وسایل کمک‌رفاهی برای قشر معلول جامعه کم بود و نگاه‌ها به‌شکل دیگری بود اما بعد از آن که جامعه مدرنیزه شد و وسایل کمکی مهیا شد این‌قشر مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

وی که تا مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی تحصیل کرده و هم‌اکنون در اداره بهزیستی چالوس مشغول به خدمت است، تصریح کرد: با افزایش تکنولوژی مناسب‌سازی فضاها به‌ویژه فضاهای عمومی و دستگا‌ه‌های اداری رو به بهبودی رفت و در نتیجه دسترسی من و افرادی از قشر معلول به منابع اجتماعی راحت‌تر شد.

* حرکت رو به جلوی جامعه به‌نفع معلولان

این کارمند خانم اداره بهزیستی چالوس که تدریس در دانشگاه را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، افزود: امروز خوشبختانه جامعه به‌نفع معلولان در حال حرکت بوده و از اینکه به‌عنوان جامعه هدف بهزیستی در این اداره برای کمک به افرادی از جنس خودم فعالیت دارم بسیار خرسند هستم اما از دغدغه‌های اصلی ما نبود فضای مناسب در ادارات برای تردد است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه افراد معلول باید از کوچک‌ترین استعدادهای خود بهترین استفاده را ببرند، گفت: با توجه به اینکه خداوند به‌هرکسی ویژگی‌های خاص خودش را داده بنابراین افراد معلول نباید از محدودیت‌‌هایی که در آنها وجود دارد ناامید شوند بلکه باید منطقی بوده و به این واقعیت معترف باشند که اگر خداوند چیزی را از انسان سلب می‌کند قطعاً نعمت بهتری را فراروی او قرار می‌دهد بنابراین باید این استعدادهای نهفته را شناسایی کرده و برای رشد آن گام بردارند.

* تقویت روحیه خودباوری و عدم تمایز با افراد سالم

به گزارش فارس، اگر نگاه مردم نسبت به معلولان تغییر پیدا کرده و به‌جای نگریستن این قشر به افراد محدود و فاقد توانایی آنها را قشری توانمند با استعدادهایی حتی متمایز و برتر از افراد سالم ببینند و با تقویت روحیه خودباوری، توانمندسازی و توجه بیشتر به آنها زمینه پویایی و ترقی را فراهم کرده و مسؤولان نیز از تمام توان و ظرفیت خود برای حمایت از این قشر استفاده کنند.

* کاهش حضور در جامعه با نگرش منفی به معلول

با توجه به اینکه نگرش و برخورد نامناسب جامعه و مردم با افراد معلول سبب کاهش حضور و مشارکت آنها در جامعه می‌شود بنابراین باید از نگرش‌های جبهه‌گیرانه و یا حتی ترحم‌آمیز به این قشر و تمایز قائل شدن معلولان با افراد سالم اجتناب کرده و کارآیی آنها را با رفتار درست و مناسب ارتقا بخشید.

* نیاز به فرصت برابر در نیازمندی‌ها

و در پایان اینکه اگر بپذیریم که هر فردی در کنار توانایی‌های خود ناتوانی‌هایی نیز دارد و فرد معلول نیز همانند همه افراد یک شهروند محسوب شده که نیاز به فرصت برابر در برابر نیازمندی‌های خاص خود دارد بنابراین به‌جای اینکه مشکل در عملکرد اعضای بدن آنها را دستاویزی برای سرخوردگی قرار دهیم می‌توان به فرد معلول فهماند که شاید بسیاری از افراد سالم نیز برخی از توانمندی‌های خدادادی وی را ندارد بنابراین نباید خود را دست کم بگیرد.

--------------------------

گزارش از: زهرا خطیبی

۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۰۳
بهزیستی شهرستان چالوس

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، مسأله ورزش یکی از مقوله‌های داغ روز بوده که به شکل‌های مختلف در سطح ملی و بین‌المللی مطرح می‌شود و گروه زیادی از افراد با آن سروکار دارند.

در این میان گروهی به‌عنوان طرفدار ورزش و دیدن برنامه‌های ورزشی و مسابقات هستند و برخی نیز خود ورزشکار حرفه‌ای بوده و عده‌ای نیز ورزشکار آماتور محسوب می‌شوند.

* ضرورت توجه به مقوله ورزش در جامعه

در راستای انجام امور مربوط به ورزش وزارتخانه و ادارات ورزشی مختلفی تأسیس شد و بخش‌های زیادی از برنامه‌های مربوط به رسانه‌ها اعم از شنیداری، دیداری و مکتوب به مسائل پیرامون ورزش اختصاص می‌یابد که تمام موارد ذکرشده نشان از اهمیت ورزش در سطح جامعه دارد.

با توجه به اینکه در دنیای ماشینی امروز تحرک و فعالیت بدنی به حداقل رسیده است، بنابراین نیاز به ورزش و نرمش امری اجتناب‌ناپذیر بوده و علاوه بر این تأثیرات روحی و جسمی که ورزش و نرمش در انسان‌ها برجای می‌گذارد نیز بر کسی پوشیده نیست.

* توانمندسازی جسمی و تأثیر در روحیه

با توجه به اهمیت ورزش و تلاش برای توسعه این مسأله در میان همه اقشار جامعه بدون شک قشر معلول نیز مشمول این بحث شده و ورزش روزانه برای معلولان با توجه به نوع معلولیت و آسیبی که دارند از سایر افراد مشهودتر است زیرا علاوه بر توانمندسازی جسمی تأثیر شگرفی در روحیه این افراد برجای می‌گذارد.

* جلوگیری از مرگ نابه‌هنگام و افزایش اعتماد به‌نفس

همان‌طور که ورزش در انسان‌های سالم تأثیرات مؤثری برجای می‌گذارد قطعاً در افراد معلول نیز آثاری مانند بهتر و راحت‌تر خوابیدن، جلوگیری از مرگ نابهنگام، دوری از پیری زودرس، تقویت سیستم دفاعی بدن، قوی‌تر شدن حافظه افراد، بالابردن اعتماد به‌نفس، ارتقای انرژی و آستانه تحمل، کاهش فشارهای عصبی، افسردگی، اضطراب و کاهش ابتلا به بیماری‌ها را در پی دارد.

به‌مناسبت هفته بهزیستی، خبرگزاری فارس چالوس بر آن شد تا به‌حضور دو تن از معلولانی که ورزش را برای دوری از انزوا و گوشه‌گیری انتخاب کردند رفته که توجه شما را به خواندن نکات جالبی از زبان این افراد که به‌نمایندگی از هم‌نوعان خود به بیان مسائل و مشکلات فراروی جامعه معلول ورزشکار پرداختند، جلب می‌کنیم.

 

 

*بروز بیماری CPH در دوران کودکی

منیره عارف‌خانی با داشتن بیماری CPH که اصالتاً نیشابوری بوده و چند سالی‌ است که در شهرستان چالوس زندگی می‌کند به تشریح وضعیت خود پرداخته و در این‌باره به فارس گفت: از ناحیه دو پا از دوران کوچکی دچار معلولیت شدم که این آسیب روز به‌روز شدیدتر شد و در سن 20 سالگی نیز دچار لرزش دست شدم که با فوت پدرم این عارضه قوت یافت و از ناحیه دو دست نیز معلول شدم.

وی با بیان اینکه چند ماهی‌است که به اصرار دوستان و اطرافیان برای انجام ورزش در سالن ورزشی ویژه معلولان مشغول به کار شدم، افزود: همانطور که ورزش برای سلامتی و تغییر روحیه تمام افراد مفید است من نیز اقدام به انجام ورزش در رشته تنیس روی میز با توجه به وضعیت جسمانی خودم کردم.

* نبود امکانات ویژه برای تردد و ایاب و ذهاب

عارف‌خانی که توانست مدرک کاردانی خود را در رشته زبان خارجه و با معدل بالا اخذ کند، ادامه داد: پس از اینکه مدرک دیپلم خود را در رشته ریاضی کسب کردم برای ادامه تحصیل در مقطع کاردانی شرکت کردم و توانستم این دوره را نیز با موفقیت سپری کنم.

وی نبود امکانات ویژه برای تردد و ایاب و ذهاب برای افراد معلول را از عوامل کنار گذاشتن ادامه تحصیل آن‌هم با توجه به استعداد خوبی که در زمینه درسی دارد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دلم می‌خواهد در رشته مربوط به مدرک تحصیلی خود در جایی مانند تدریس زبان به‌صورت مکالمه و ... مشغول به‌ تعلیم شده و نتیجه زحمات چندین ساله خانواده‌ام را جبران کنم.

* تجویز آب‌درمانی و فقدان استخر شنای ویژه معلولان

این جوان معلول ‌از تلاش‌های شبانه‌روزی مادر خود از گذشته تا به امروز قدردانی کرد و افزود: حمایت مددکار بهزیستی چالوس و مربی ورزشی بنده و همچنین رئیس هیأت ورزشی جانبازان و معلولان چالوس سبب شد تا روحیه ناامید من دوباره جریان عکس پیدا کرده و با قرار گرفتن در مسیر تحرک و اراده روحی دوباره در من دمیده شود.

وی از حضور در کلاس‌های ورزش یوگا خبر داد و بیان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از پزشکان مسأله آب‌درمانی را درباره مشکل من مفید می‌دانند اما هنوز امکانات استخرهای شهرستان چالوس برای استفاده افرادی مانند من مهیا نشده است و با توجه به علاقه به ورزش شنا اگر بتوان رشته شنای معلولان را در این شهرستان فعال کرد بسیار خرسند می‌شویم.

* قدردانی از جانبازانی که جان خود را به‌خطر انداختند

عارف‌خانی در پایان با قدردانی از همراهی‌های بازرگان عضو هیأت معلولان و جانبازان چالوس که خود نیز از یادگاران هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شود، گفت: من و امثال من که معلول هستیم و تکلیف ما مشخص است اما از جانبازانی که برای حفظ امنیت و آرامش ما جان خود را به خطر انداختند نیز به صورت ویژه تشکر و قدردانی می‌کنم.

* انتظار نگاه پرمهر مسؤولان

مادر منیره‌ عارف‌خانی یکی از فرهنگیان مؤفق شهرستان چالوس که گذشت ایام و بی‌مهری‌هایی که نسبت به فرزند معلولش در اجتماع می‌شد تارهای سیاهش را به سپیدی کشاند درباره مشکلات فراروی دخترش اظهار کرد: منیره فرزند و پاره تن من است و این امر سبب نمی‌شود تا از نگهداری و پرورش وی گلایه‌ای کنم اما اگر نگاه پرمهر مسؤولان به امثال دختر من معطوف شود قطعا بار مسائل و مشکلات فراروی ما نیز کم می‌شود.

* ضرورت متخصص کاردرمانی در چالوس

وی کار درمانی را از مهم‌ترین نیازهای اساسی شهرستان چالوس برای انجام و آموزش حرکات بدنی ویژه معلولان ضروری خواند و خاطر‌نشان کرد: از 4 سالگی که تشخیص بیماری فرزندم داده شد و ما در آن‌زمان در شهر نیشابور زندگی می‌کردیم هر کاری را برای بهبود وضعیت وی انجام می‌دادیم و علاوه بر فیزیوتراپی کار ورزش و ماساژ در خانه با استخدام مربی ورزشی را نیز در دستور کار داشتیم اما از زمانی‌ که به چالوس آمدیم این روند به‌دلیل نبود امکانات متوقف شد.

* تردد با ویلچر تنها در روزهای جمعه

مادر منیره عارف‌خانی مناسب نبودن فضای شهری را برای تردد دخترش و امثال او مهم‌ترین دغدغه خواند و اظهار کرد: چند سالی که به شهرستان چالوس عزیمت کردیم فضاها مناسب نبوده و برای اینکه منیره را جهت هواخوری به‌داخل شهر بیاوریم مجبوریم در روزهای جمعه که شهر خلوت بوده و امکان تردد ویلچر در قسمت خیابان‌های اصلی مقدور است اقدام به این کار کنیم زیرا در حالت عادی فضای پیاده‌روها که مناسب تردد آنها نبوده و خیابان‌ها نیز با وجود ترافیک و عبور خودروها امنیت ندارد.

 

 

* عمل جراحی نادرست و یک‌عمر معلولیت

فارس در ادامه به سراغ پسر جوان 22 ساله معلولی رفت که به بیماری مننگوستن مبتلا بوده، وی درباره مشکلاتش به فارس گفت: به تشخیص پزشکان برای برداشتن غده در کمر در 20 روزگی مورد عمل جراحی قرار گرفتم که این امر برگشت پاهای من را به‌دنبال داشت.

ابوالفضل علیپور به عمل‌های جراحی متفاوتی که بر روی پاهایش صورت گرفت اشاره کرد و افزود: پس از اینکه حس پاهای من بر اثر اشتباه نادرست پزشکان در دوران شیرخوارگی از بین رفت زیر تیغ جراحی برای چند عمل دیگر رفته و با گذشت سه سال بعد از عمل جراحی مشکل بی‌اختیاری نیز بر من چیره شد اما پاهای من تا اندازه‌ای به‌جای خود برگشت ولی چون در این زمان شکل گرفته بود در نتیجه استخوان مچ پای بنده نرم ماند.

* پرداخت هزینه آزاد برای خرید کفش طبی

وی با اشاره به اینکه در دوران کودکی بر اساس تشخیص پزشکان کفش‌های طبی مخصوص آن‌هم با سفارش در شهر ساری به نرخ دولتی خریداری و استفاده می‌کردم، خاطر‌نشان کرد: تا 6 سال پیش اعلام کردند که از این به‌بعد باید با هزینه آزاد کفش مخصوص را تهیه کنید و در آن‌ زمان 600 هزار تومان پول برای یک‌جفت کفش طبی آن‌هم کفشی که باید هر 6 ماه عوض می‌شد موجب شد تا از خرید کفش طبی با توجه به بضاعت مالی خانواده باز مانده و چون در سال‌های آخر مدرسه با کفش کتانی معمولی رفت و آمد می‌کردم در نتیجه پاهایم بیشتر کج شد.

* نداشتن امکانات ملی و باز ماندن از ادامه تحصیل

علیپور که توانست تا سال دوم دبیرستان ادامه تحصیل بدهد و به‌دلیل عدم تمکن مالی از ادامه راه بازماند، بیان کرد: به‌دلیل نداشتن هزینه ایاب و ذهاب ناچار شدم از ادامه تحصیل باز بمانم.

* حمایت 2 درصدی از 100 درصد

وی با انتقاد از حمایت‌های دولتی از معلولان اظهار کرد: شاید از 100 درصد تنها 2 درصد از کارها و نیازهای ما برآورده شد و در مدت 22 سال از عمرم تنها به اندازه دو سال هم کمک دریافت نکردم و حتی وقتی برای دریافت وام و تسهیلات مراجعه کردم با این عنوان که در صورت دریافت وام اشتغال از دریافت حقوق ناچیز ماهانه باز می‌مانی از ادامه کار منصرف شدم.

* تشویق دوستان و پیدا کردن هم‌تمرینی عامل انگیزه

این جوان معلول ورزشکار در ادامه در مورد چگونگی راغب شدن به مسأله ورزش به خبرنگار فارس گفت: تا 5 سال پیش تنها کار مفید من طی مسیر مدرسه تا منزل بود و میل و اشتیاقی برای حضور در اجتماع نداشتم و همواره خجالت می‌کشیدم و سپس به پیشنهاد یکی از دوستان معلول ورزشکار به باشگاه ورزشی رفتم و مدت 5 سال ورزش وزنه‌برداری (پرس سینه) کار کرده و وقتی وضعیت راه رفتنم رو به بهبودی رفت به باشگاه دیگر راه پیدا کردم.

وی با اشاره به اینکه هیأت جانبازان و معلولان پس از 1.5 سال از انجام ورزش در باشگاه‌های عادی ادامه کار ورزش در این باشگاه را پیشنهاد داد و با معرفی یک هم‌تمرینی از جنس خودم انگیزه پیدا کرده و با مهیا شدن وسایل کار تمرین‌های ما نیز شدت پیدا کرد و همین امر سبب شد تا در طول دو سال در مسابقات استانی بتوانم به مقام‌های برتر دست پیدا کنم.

* ارتقای رکورد جهان از 170 کیلو به 192 کیلوگرم

علیپور با اعلام اینکه در رده جوانان جهان رکورد 170 کیلو را به 192 کیلو ارتقا دادم خاطر‌نشان کرد: برای حضور در مسابقات مشهد نیز انتخاب شدم که به‌دلیل فشار تمرین‌ها از دوباره دچار حالت بی‌اختیاری شده و مجبور به انجام مجدد عمل جراحی شدم و در اینجا بود که پزشکان گفتند که باید ورزش وزنه‌برداری را برای همیشه کنار بگذارم.

* خداحافظی از وزنه‌برداری و خانه‌نشین شدن دوباره

وی از بستری دو ماهه خود برای عمل جراحی اخیر خبر داد و گفت: باز روحیه ناامیدی و شکست بر من غالب شد و دیگر حاضر به حضور در اجتماع نبودم که به اصرار رئیس هیأت جانبازان و معلولان چالوس برای انجام ورزش‌های سبک به عرصه ورزشی برگشتم و قرار شد تا در اجرای ورزش پرتاب دیسک توانایی خود را باردیگر محک بزنم که امیدوارم در این راه نیز به موفقیت‌هایی دست پیدا کنم.

* نبود بودجه برای خرید کفش طبی 900 هزار تومانی

معلول ورزشکار و جوان چالوسی خواستار حمایت بیشتر برای تهیه کفش طبی مخصوص خود شد و بیان کرد: در حال حاضر یکی از افراد در شهرستان چالوس در زمینه طراحی و دوخت این کفش‌ها فعالیت دارد اما پرداخت هزینه 900 هزار تومان جهت تهیه یک‌جفت کفش طبی برای من مقدور نیست و بدون شک امکان بازگشت مجدد پاهایم به حالت غیرعادی با نپوشیدن این کفش وجود دارد.

* افتخار آفرینی در میادین ورزشی و جبران گوشه‌ای از زحمات والدین

وی در پایان با قدردانی ویژه از حمایت‌ها و همراهی‌های والدین خود گفت: تحمل سختی‌ها و مرارت‌ها را از سوی مادرم که چندسالی که برای انجام مداوا در تهران بوده و بقیه عمر خود را نیز با وجود مشکلاتی که داشتم از نزدیک لمس می‌کردم و شاهد بودم که همراه پدرم از جانشان مایه گذاشتند و امیدوارم با کسب مقام‌های برتر در میادین ورزشی بتوانم برای آنها افتخارآفرینی کنم.

 

* چالوس مرکز غرب مازندران در ورزش معلولان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان چالوس در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به اینکه انزوا و گوشه‌گیری معلولان از مهم‌ترین مشکل این قشر است ولی امروز شرایط حضور و ورود معلولان به جامعه تا حدودی فراهم شده است.

محمد گلچین‌مهر خاطر‌نشان کرد: برای تشویق و ترغیب معلولان در حوزه‌های ورزشی شرایط خوبی در شهرستان چالوس مهیا شد و چالوس به‌عنوان مرکز غرب مازندران در حوزه ورزش معلولان معرفی شد بنابراین از علاقه‌مندان می‌خواهیم تا از این ظرفیت استفاده لازم را ببرند.

* حضور معلولان در اجرای برنامه‌های هنری و نمایشی

وی با بیان اینکه امروز معلولان جامعه هدف بهزیستی چالوس در زمینه‌ اجرای برنامه‌های هنری و نمایشی نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند، افزود: برنامه‌هایی که در مناسبت‌های مختلف سال در اداره برگزار می‌شود همه با همکاری و مدیریت معلولان جسم، حرکتی ، نابینایان و ... انجام می‌شود.

* چالوس رتبه نخست نرخ کاهش طلاق در مازندران

رئیس اداره بهزیستی چالوس از کسب رتبه نخست نرخ کاهش طلاق در جامعه هدف بهزیستی چالوس در استان مازندران خبر داد و بیان کرد: اداره بهزیستی با توجه به گستردگی خدمات حمایت از معلولان، سالمندان، زنان سرپرست خانوار، زنان و کودکان خیابانی، زنان بدسرپرست و ... با توجه به اینکه از ردیف بودجه دولتی استفاده می‌کند در نتیجه این بودجه جوابگوی این تعداد از جامعه هدف نیست.

* استفاده از ظرفیت افراد با تمکن مالی

وی تأکید کرد: افرادی که از نظر درآمد مالی وضعیت مناسبی دارند می‌توانند یاریگر بهزیستی در این‌باره بوده تا بخشی از مشکلات جامعه هدف را پوشش دهیم.

گلچین‌مهر مشکل اشتغال را دغدغه اصلی قشر معلول دانست و تصریح کرد: با وجود مصوبه مجلس مبنی بر استخدام 3 درصدی معلولان در دستگاه‌های دولتی این مسأله عملیاتی نشد در حالی‌که با توجه به ظرفیت شهرستان چالوس در زمینه شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی می‌توان از این افراد استفاده کرد.

* اعطای تسهیلات به صاحبان شرکت‌ها در ازای اشتغال معلولان

وی با اعلام اینکه اداره بهزیستی بر اساس مصوبه دولت به صاحبان شرکت‌هایی که در به‌کارگیری افراد معلول نقش دارند تسهیلاتی ارائه می‌کند،  گفت: با توجه به اینکه یکی از معضلات معلولان عدم مناسب‌سازی شهر است بنابراین طی جلسات مختلف با مدیران شهری و فرماندار چالوس قرار شد تا نسبت به مناسب‌سازی معابر، بانک‌ها، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و سایر مراکز پرتردد چاره‌ای اندیشیده شود و شهرداری و شورای اسلامی شهر چالوس نیز در پیاده‌رو سازی‌های جدید مناسب‌سازی برای استفاده معلولان و به ویژه نابینایان را در دستور کار خود قرار دهد.

 

 

* هیأت معلولان تنها هیأت خدمات‌دهنده

رئیس هیأت ورزش و جانبازان چالوس با قدردانی از حمایت گلچین‌مهر رئیس اداره بهزیستی چالوس برای مهیا کردن شرایط فعالیت و حمایت و همکاری در زمینه ورزش معلولان اظهار کرد: پس از چند سال ورزش معلولان به‌واسطه حمایت‌های ایشان آبرویی برای خود دست و پا کرده و در واقع صاحب پدر شد.

رضا ذوالفقار‌پور با بیان اینکه تنها هیأتی که به‌جای خدمات‌گیری خدمتی را در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهد هیأت جانبازان و معلولان است، تصریح کرد: در ورزش معلولان تهیه امکانات و هزینه‌ها توسط هیأت تأمین می‌شود و در واقع به‌جای اینکه مانند افراد عادی پولی در قبال خدمت پرداخت کنند حتی هزینه‌های آنها پرداخت نیز می‌شود درآمدهای حاصل از سالن ورزشی نیز صرف ورزش شهر می‌شود که خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری در حوزه ورزش معلولان هستیم.

* تمرین 6 رشته ورزشی در هیأت ورزشی جانبازان و معلولان

وی از آموزش و تمرین 6 رشته ورزشی در هیأت جانبازان و معلولان چالوس خبر داد و افزود: در حال حاضر رشته‌‌هایی مانند والیبال نشسته، تنیس روی میز، ورزش باستانی، وزنه‌برداری، دو میدانی و پرتاب دیسک  و نیزه در این هیأت انجام می‌شود و ورزش فوتبال CP و استخر شنای معلولان نیز در حال رایزنی برای ارائه خدمات است.

رئیس هیأت جانبازان و معلولان شهرستان چالوس از ورود 250 ورزشکار معلول از سن 6 سال تا 54 سال در دو قشر خانم و آقا در این هیأت خبر داد و اظهار کرد: کسب رتبه‌های برتر در رشته‌های مختلف شهرستان بسیار ستودنی بوده و اگرچه سالن ورزشی مختص معلولان در حد بضاعت شهرستان است اما ورزش این قشر در اندازه یک هیأت استانی در حال کار کردن است.

وی در پایان مسأله اشتغال ر ا دغدغه اصلی جامعه معلولان دانست و گفت: در مناسب‌سازی در حوزه ورزش با توجه به بضاعت و امکانات موجود سعی شد سالن ورزشی وزنه‌برداری چالوس را جهت رفاه حال معلولان به رمپ‌های تردد مختص معلولان ویلچری تجهیز کرد.

* حفظ سالن استیجاری ورزش معلولان

خزانه‌دار هیأت ورزش جانبازان و معلولان چالوس با تأکید بر اینکه باید فضا و شرایط را برای حضور بیشتر معلولان در عرصه‌های مختلف اجتماعی فراهم کرد، گفت: معلولان به‌دلیل محدودیت‌های جسمی و حرکتی که دارند بیشتر از حضور در اجتماع خجالت کشیده و سعی می کنند تا در خود فرو روند اما با ایجاد شرایط حضور این قشر می‌توان تا حدود زیادی از مشکلات مبتلابه این قشر کاست.

هوشنگ بازرگان با اشاره به اینکه شهرستان چالوس مرکز غرب مازندران در حوزه ورزش معلولان است، گفت: با توجه به اینکه سالن ورزشی ویژه هیأت جانبازان و معلولان استیجاری است از اداره ورزش و جوانان شهرستان و همچنین مسؤولان دست‌اندرکار می‌خواهیم که این سالن برای همیشه حتی در قالب اجاره در اختیار این هیأت قرار بگیرد.

* لزوم ابداع شیوه‌های جدید و آسان مختص معلولان

به گزارش فارس بدون شک نیاز به ورزش و تأثیر سلامتی آن در افراد معلول بیشتر احساس می‌شود چرا که ورزش سبب می‌شود تا فرد معلول وارد اجتماع شده و حس استقلال طلبی و شناساندن هویت به جامعه را پرورش دهد.

اینکه امروز افراد معلول در سطح وسیعی از فعالیت‌های اجتماعی و مسابقات مختلف اعم از ورزشی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و ... حضور چشمگیر دارند نشان از توجهی است که برای این قشر در جامعه قائل شده‌اند.

با توجه به افزایش تعداد معلولان در جامعه و گسترش انواع رشته‌های ورزشی و به‌دلیل اهمیتی که تحرک و فعالیت‌‌های جسمانی برای این قشر دارد مسأله‌ای که حائز اهمیت است لزوم ابداع شیوه‌های جدید و آسان مختص معلولان است.

* وضع قوانین برابر معلولان با افراد عادی در جامعه

برای فراهم شدن زمینه جهت حضور معلولان در تمام میادین مانند اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی و ... باید تمام مدیران، مسؤولان دست‌اندرکار وارد میدان شده و با حمایت و مساعدت خویش قوانینی را وضع کنند تا تمام معلولان مانند دیگر همنوعان خویش در سطح جامعه حضور داشته و به این وسیله از استعدادهای خدادادی که خداوند در نهاد آنها قرار داده و به این دلیل بی‌مهری اطرافیان و جامعه مغفول می‌ماند ظهور و بروز پیدا کرده و به این ترتیب باری از دوش خانواده‌ها و والدینی که به‌هر دلیل مورد امتحان الهی قرار گرفته و از داشتن نعمت معلول در زندگی خود برخوردار هستند که بدون شک سختی‌ها و مرارت‌های زیادی را تحمل می‌کنند برداشته شود.

--------------------------

گزارش از زهرا خطیبی


۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۵۵
بهزیستی شهرستان چالوس

محمد‌ گلچین‌مهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در چالوس با اشاره به اینکه میزان طلاق توسط بهزیستی چالوس 24 درصد کاهش پیدا کرد، گفت: مجموع دادخواست‌های ارجاعی از دادگستری 361 مورد بود که 85 مورد از آن منجر به سازش و 276 مورد نیز به عدم سازش منجر شد.

وی با اشاره به آمار مشارکت‌های مردمی بهزیستی چالوس در سال گذشته اظهار کرد: در سال قبل مبلغ یک‌میلیارد و 108 میلیون و 545 هزار ریال به‌صورت نقدی، 690 میلیون ریال به ‌صورت غیرنقدی و همچنین 11 میلیارد و 755 میلیون ریال نیز در قالب خدمات از سوی مردم به بهزیستی کمک شد.

رئیس اداره بهزیستی چالوس از 38 مورد خوداشتغالی توسط واحد اشتغال اداره بهزیستی چالوس از تیر ماه سال گذشته تا امسال خبر داد و افزود: 23 مورد مشاغل خانگی، 10 مورد نیز اشتغال ایجاد شده در بخش کارفرمایی در بخش‌های توان‌بخشی، پیشگیری و اجتماعی برای جامعه هدف بهزیستی چالوس اجرا شده است.

وی با تشریح عملکرد واحد پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان چالوس با تأکید بر اینکه امروزه اهمیت موضوع پیشگیری و تقدم آن بر درمان به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده علمی بر همگان روشن است، خاطر‌نشان کرد: پیشگیری عبارت از مداخله‌ای مثبت و اندیشمندانه برای مقابله با شرایط مضر است.

گلچین‌مهر با بیان اینکه پیشگیری در سه سطح قابل اجرا است، تصریح کرد: پیشگیری اولیه شامل انجام مداخله قبل از ایجاد اختلال یا ناتوانی بوده، پیشگیری ثانویه پس از وقوع بیماری انجام اقداماتی برای شناسایی و درمان هر چه سریع‌تر انجام می‌شود و پیشگیری نیز با هدف کاستن ناتوانی‌ها و عوارض ناشی از بیماری و به‌طور کلی بازتوانی صورت می‌گیرد.

وی نقش پیشگیری اولیه را به‌عنوان اقدامی مؤثر در آموزش همگانی و در زمینه معلولیت‌ها و اعتیاد حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: شناسایی علل بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی، کاهش مداوم بروز، توسعه و شدت معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی، اصلاح یا تغییر عوامل محیطی که به‌طور غیرمستقیم در بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی تأثیر دارند (از طریق کاهش عوامل مخاطره‌آمیز و افزایش عوامل محافظتی)، ارتقای سطح سلامت از طریق ارتقای فرهنگ پیشگیری در جامعه، گسترش مهارت‌های زیستی (اعم از زیست‌شناختی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی) و توانمندسازی از جمله اهداف واحد پیشگیری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف واحد امور اجتماعی بهزیستی شهرستان چالوس یادآور شد: این واحد نیز با دفاتری مانند دفتر توانمندسازی خانواده و زنان، شبه خانواده، کودکان و دفتر اورژانس امور اجتماعی 123 درحال فعالیت است.

رئیس اداره بهزیستی چالوس از ارائه پنج مورد جهیزیه به ارزش 50 میلیون ریال به خانواده‌های زیرپوشش در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته  15 نفر پشت نوبت جهیزیه قرار گرفتند و همچنین مبالغی نیز به‌صورت موردی به مددجویان اختصاص یافت.

وی برگزاری کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی برای زوج‌های جوان و عموم مردم و برگزاری کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی در محلات آسیب‌خیز را از عملکردهای واحد پیشگیری اداره بهزیستی چالوس برشمرد و افزود: برگزاری جلسات آموزشی آگاه‌سازی در مدارس وجوانان، برپایی نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد به‌مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر با همکاری مراکز ترک اعتیاد به‌مدت 4 روز در سطح شهر، برگزاری کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف شیشه در سطح شهرستان در هفته مبارزه با مواد مخدر، ایجاد نگرش منفی نسبت به استعمال مواد مخدر در بین عموم مردم، نیروی انتظامی و  برگزاری کارگاه آموزشی آگاه‌سازی برای جامعه هدف بهزیستی از جمله این فعالیت‌ها در سال‌جاری بود.

گلچین‌مهر از برگزاری جلسات آموزشی با موضوع سبک‌های فرزندپروری برای زوج‌های جوان و صدور پروانه فعالیت مرکز سرپایی ترک اعتیاد توسط واحد پیشگیری اداره بهزیستی چالوس در سال‌جاری خبر داد و بیان کرد: تحویل سبد کالا به معتادان بهبود یافته و کم‌درآمد، ارائه یاری‌برگ به معتادان خود معرف و کم‌درآمد، اعطاء وام (خود اشتغالی، کارفرمایی) به معتادان بهبود یافته جهت اشتغال پایدار، برگزاری کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی در مدارس، برگزاری طرح‌های اجتماع‌محور پیشگیری از اعتیاد، نظارت و بازدید از مراکز و مؤسسات غیردولتی (ترک اعتیاد  ومجتمع‌های خدمات پیشگیری نوین، سنجش بینایی کودکان زیر 6 سال در شهرستان چالوس، هچیرود و مرزن‌آباد و سنجش شنوایی نوزادان در سطح شهرستان توسط کارشناس شنوایی‌سنج از دیگر عملکردهای واحد پیشگیری برای امسال بود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته سه مورد کمک به سیل‌زدگان با اعتبار 19 میلیون ریال اختصاص یافت، تصریح کرد: افراد بهره‌مند از بیمه تأمین اجتماعی یا تخفیف 37 درصد به تعداد 70 نفر، 13 مورد بهره‌مندی افراد از طرح مراقبت در منزل، پنج مورد تعداد افراد بهره‌مند از طرح نگهداری در منزل و توزیع وسایل کمک توان‌بخشی نیز از دیگر عملکردهای واحد توان‌بخشی اداره بهزیستی چالوس در سال گذشته بود.

رئیس اداره بهزیستی چالوس در پایان تعداد کل بیمه‌شدگان بهزیستی را 915 نفر دانست و اظهار کرد: اقداماتی مانند بیمه مددجویان معلول، زنان سرپرست خانواده، زنان مطلقه، سالمندان، از کار افتاده‌ها و افرادی که مبتلا به بیماری خاص بوده و زیر پوشش اداره بهزیستی هستند از طریق کارشناسان توان‌بخشی و حمایتی به واحد بیمه برای دریافت دفترچه درمانی معرفی شده  و پس از تکمیل مدارک لازم برای این افراد دفترچه درمانی صادر می‌شود.

۰ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۳۲
بهزیستی شهرستان چالوس


مژگان دلفانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان چالوس به تشریح برنامه‌‌های واحد اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی چالوس پرداخت و اظهار کرد: این برنامه تلفیقی از مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی( مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن 123، تیم سیار اورژانس اجتماعی و مداخله در خانواده به‌منظور کاهش طلاق است.

وی تخصصی بودن، به‌موقع بودن و در دسترس بودن را از ویژگی‌های اصلی برای ارائه خدمات اجتماعی برشمرد و افزود: با این ویژگی‌ها دیگر نباید ارائه خدمات اجتماعی به‌مردم در سازمان بهزیستی کشور به زمان و مکان محدود شده و یا رویکرد فعال جایگزین رویکرد غیرفعال شود.

مسؤول واحد اورژانس اجتماعی بهزیستی چالوس با بیان اینکه برنامه این واحد برای استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی (نیروی انسانی)، کاهش دیوان‌سالاری اداری، تجمیع خدمات، هماهنگی بین واحدها، جامعیت و فراگیری و ... در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این برنامه قصد دارد تا مداخلات روانی، اجتماعی را قبل از مداخلات قضایی و انتظامی و حتی در کنار این نوع مداخلات جایگزین کند که این مسأله در پیشگیری از وقوع جرم و قضا زدائی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه شناسایی آسیب‌های اجتماعی شایع و در حال شیوع به‌صورت کشوری، منطقه‌ای و محلی از راه اورژانس اجتماعی امکان‌پذیر می‌شود، یادآور شد: در حقیقت این نوع مداخلات تأثیرگذاری "تئوری برچسب" را به حداقل می‌رساند تا زمینه‌ای برای توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی و بازگشت آنها به‌زندگی سالم باشد.

دلفانی کنترل و کاهش بحران‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی و همچنین در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی به آحاد جامعه را در طرح اورژانس اجتماعی 123 مؤثر خواند و تصریح کرد: ارتقا سطح دانش و آگاهی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی در مورد مسائل و مشکلات اجتماعی و کمک به درک موقعیت خود در شرایط بحرانی، ارتقا توانمندی‌های افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی جهت مقابله به مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی و به موقع، ارتقا آگاهی‌ها و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نیازهای مراجعان برای تسهیل فرایند حل مسأله در شرایط بحرانی از دیگر فواید طرح اورژانس اجتماعی 123 است.

وی اضافه کرد: شناسایی مناطق و کانون‌های آسیب‌زا و انجام مداخلات تخصصی  جهت دسترسی برابر به خدمات اجتماعی، شناسایی آسیب‌های اجتماعی نوپدید، ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمان‌های غیر دولتی، مداخله مؤثر جهت کاهش جرائم، جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب از مهم‌ترین تأثیراتی است که طرح اورژانس اجتماعی در بر دارد.

مسؤول واحد اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی چالوس زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد را از مشمولین دریافت خدمات اورژانس اجتماعی برشمرد و اظهار کرد: زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب‌دیده اجتماعی، افرادی‌که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کردند، کودکان خیابانی و کار، همسران آزاردیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند از جمله افرادی بوده که مشمول دریافت خدمات این واحد هستند.

وی با اعلام اینکه واحد اورژانس اجتماعی 123 اداره بهزیستی چالوس با استفاده از نیروهای انسانی روانشناس، مشاور یا کارشناس علوم تربیتی و مددکار اجتماعی در دو شیفت صبح و عصر آماده ارائه خدمات تخصصی به افراد جامعه است، افزود: خدمات سیار اورژانس اجتماعی برای تسهیل در دسترسی به خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی به آحاد جامعه از را‌ه‌هایی مانند خودمعرفی، شناسایی و جذب افراد توسط تیم تخصصی، ارجاعی از خط تلفن اورژانس اجتماعی 123، ارجاعی از سایر مراکز سازمان بهزیستی و ارجاعی از سایر سازمان‌ها اعم از دولتی و غیردولتی افرادی که در معرض آسیب بوده و نیاز به کمک دارند را پذیرش می‌کند.

دلفانی در ادامه با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی محصول فرایندهای بسیار پیچیده‌ای است، خاطر‌نشان کرد: این فرایندها در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، روانی به وقوع پیوسته و اشکال خاص آسیب‌های اجتماعی را متبلور می‌سازد.

وی با تأکید بر اینکه برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به ذهنیت و برخوردی همه‌جانبه نیاز است، تصریح کرد: کودکان خیابانی، دختران فراری، کودک‌آزاری، همسرآزاری و بسیاری از موارد دیگر از جمله آسیب‌های اجتماعی به‌شمار می‌آید که برای پرداختن و اصلاح ساختار کلان جامعه و نیز ارائه خدمات تخصصی به آسیب‌دیدگان اجتماعی دو راهبردی است که برای تحقق اهداف خود باید به آنها متوسل شد.

مسؤول اورژانس اجتماعی 123 اداره بهزیستی چالوس با اعلام اینکه مراکز مداخله در بحران(خانوادگی، فردی و اجتماعی) مادر سیار مراکز محسوب می‌شود، افزود: این مراکز به عنوان یک اورژانس مسائل اجتماعی عمل کرده و موارد خشونت‌های خانگی( کودک‌آزاری، همسرآزاری)، خودکشی، طلاق و ... را پوشش می‌دهند و در ضمن به‌عنوان مرجعی موارد مختلف ر ا به سایر مراکز سازمان ارجاع می‌دهند.

وی از ارائه خدمات دفتر حقوقی مرکز اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی چالوس به‌صورت رایگان خبر داد و اضافه کرد: مددجویان بهزیستی و تمام افرادی که مشکلات حقوقی و قضایی دارند می‌توانند با همراه داشتن معرفی‌نامه یا به صورت خودمعرف جهت مشاوره حقوقی و ارائه راهکارهای قانونی به‌واحد حقوقی مرکز اورژانس اجتماعی مراجعه کرده و برای این افراد در صورت امکان لوایح و دادخواست‌ها و شکایت‌های مربوطه تنظیم شده و در موارد استثناء پرونده‌های مطروح در دادگاه از طریق این واحد پی‌گیری می‌شود.

دلفانی در ادامه خانه سلامت را از دیگر مراکز اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی چالوس برشمرد و اظهار کرد: دخترانی که نیاز به حمایت و نگهداری دارند ابتدا از طریق تیم تخصصی مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی ارزیابی شده و در صورت داشتن شرایط لازم به‌خانه‌های سلامت فرستاده می‌شوند.

وی مدت زمان حمایت از این دختران را حداکثر 6 ماه و در صورت تأیید تیم تخصصی تا یک‌سال عنوان کرد و گفت: در طول این مدت تمام تلاش‌ها در جهت فراهم آوردن امکانات بازگشت به خانواده و یا بستگان و سایر روش‌های ترخیص برای کوتاه کردن زمان زندگی در مرکز صورت می‌گیرد.

مسؤول اورژانس اجتماعی 123 اداره بهزیستی چالوس از فعالیت مرکز مداخله در خانواده برای کاهش طلاق در واحد اورژانس اجتماعی خبر داد و بیان کرد: مرکز کاهش طلاق به منظور حفظ انسجام خانواده و پیشگیری از پیامدهای منفی طلاق، خدمات مشاوره‌ای، مددکاری و حقوقی به زوجینی که در آستانه طلاق قرار دارند ارائه داده تا آنها را در رفع مسائل و مشکلات و رفع اختلاف یاری کند و زوجین می‌توانند از خدمات تخصصی مددکاری، مشاوره‌ حقوق، روانشناسی، روانپزشکی و ... به‌صورت رایگان بهره‌مند شوند.

وی خاطر‌نشان کرد: زوجین متقاضی طلاق پس از مراجعه به‌مرکز به‌صورت خودمعرف و یا معرفی از دادگستری و پذیرش اولیه جهت دریافت خدمات ارجاع داده می‌شوند که در جلسه نخست زوجین به‌صورت انفرادی در جلسات روانشناس و مددکاری اجتماعی برای توجیه و مصاحبه شرکت می‌کنند و در جلسه دوم دو نفری حضور یافته و نحوه تعامل زوجین و تمایل آنها به ادامه زندگی مشترک بررسی می‌شود و چنانچه پس از تشکیل حداقل دو جلسه مشترک تشخیص داده شد که امکان سازش بین زوجین وجود ندارد و طلاق بهترین راه است زوجین باید برای تعیین وضعیت سرپرستی فرزندان، مشاوره حقوقی و حمایت‌های مورد نیاز پس از طلاق ارجاع داده شوند.

دلفانی در پایان یادآور شد: افراد می‌توانند هر لحظه با کارشناسان خط تلفن اورژانس اجتماعی 123 در موارد کودک‌آزاری، همسرآزاری، معلول‌آزاری، سالمندآزاری و خودکشی تماس حاصل کنند.

۰ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۲۹
بهزیستی شهرستان چالوس