chalusbehzisti.blog.ir

روابط عمومی بهزیستی شهرستان چالوس
ابزار وبلاگساخت و دریافت کد متن متحرک برای وبلاگ و سایت

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، معلولان هر جامعه افرادی توانمند هستند که با وجود داشتن برخی از نواقص جسمی و حرکتی استعدادهای بی‌نظیری دارند که باید برای شناسایی و پویایی این استعدادها تلاش کرد.

* تقویت حس حق حیات در مقابل سرخوردگی

با اعتمادسازی توانمندی‌های معلولان می‌توان به‌جای سرکوب کردن ظرفیت‌ها در پس معلولیت‌های جسمانی، حرکتی و حتی ذهنی به آنها بها داد و به‌جای حس سربار بودن در خانواده حس حق حیات در اجتماع و اجتماعی بودن را در آنها تقویت کرد.

اگرچه در گذشته جامعه معلولان به‌دلیل فراهم نبودن شرایط و امکانات حتی روی سربلند کردن در خانواده و اجتماع را نداشته و خود را از حضور در جامعه محروم می‌کرده و بیشتر گوشه‌گیری و انزوا را در دستور کار خود قرار می‌دادند، اما امروز تا حدودی این قشر مورد توجه مسؤولان قرار گرفته و هر روز نیز تدابیری برای رفع مشکلات آنها اندیشیده می‌شود، ولی با این‌حال مسائلی بر سر راه آنها قرار دارد که هنوز هم افرادی را مجبور به گوشه‌گیری، کاهش حس اعتماد به‌نفس، پرخاشگری و افسردگی و ... می‌کند.

* اشتغال معلولان معضل اصلی این قشر

با واکاوی در حوزه مسائل و مشکلات مربوط به معلولان آنچه که در ابتدای امر رخ می‌کند و بیشتر بر سر زبان‌ها جاری است مشکل اشتغال معلولان بوده که به‌عنوان معضلی اساسی در میان آنها مطرح است.

همانطور که یک فرد سالم برای گذران زندگی و امرار معاش به‌شغل جهت کسب درآمد نیاز دارد بدون شک فرد معلول نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید فکری برای آنها اندیشیده شود و در این میان نباید با دست خود تیشه به ریشه معلولان زد و محدودیت‌های ناشی از معلولیت آنها سبب شود تا به‌عنوان تافته‌ای جدا بافته از جامعه محسوب شده و حق سر زندگی و ادامه حیات از آنان سلب شود.

خبرنگار فارس در چالوس به‌مناسبت هفته بهزیستی به سراغ مدیر بهزیستی شهرستان چالوس که خود از جامعه معلولان بوده رفت و پای درد و دل فردی نشست که از عمق تنهایی و گوشه‌گیری به دل اجتماع راه پیدا کرد و هم‌اکنون به‌راحتی علاوه بر اینکه در عرصه کار و ورزش حرفی برای گفتن دارد خودش به‌عنوان تکیه‌گاه و پناهگاه مددجویانی است که چشم امید به بهزیستی بسته تا شاید گوشه‌ای از مشکلات آنها با این حس همدردی و درک شدن کاسته شود و یا حتی بتوانند با استفاده از تجارب و پشتوانه وی خود را در اجتماع بالا کشیده و آنان نیز در میادین اجتماعی سری در میان سرها بلند کنند.

* نگاه‌های ترحم‌آمیز و متفاوت مردم و خانه‌نشینی

محمد گلچین‌مهر متولد سال 1350 که چندسالی‌است ریاست اداره بهزیستی شهرستان چالوس را عهده‌دار است در این‌باره به فارس، گفت: در زمان نوزادی بر اثر عارضه تب مرا نزد پزشک بردند که به‌دلیل تجویز نادرست داروی پنی‌سیلین پای راست من آسیب دید.

وی با اشاره به اینکه دوران ابتدایی خود را در مدرسه 17 شهریور چالوس و دوران راهنمایی را در مدرسه حافظ این شهرستان و مقطع متوسطه را نیز در هنرستان فنی حرفه‌ای مزگاء نوشهر به‌پایان رساندم، افزود: نگاه‌های ترحم‌آمیز و متفاوت مردم و هم‌سالان سبب می‌شد تا خانه‌نشینی را انتخاب کرده و تنها کار مفیدی که در آن دوران انجام می‌دادم رفت و آمد به مدرسه و خرید روزنامه و مطالعه آن از نزدیک‌ترین کیوسک محل بود.

* مسیر خانه به مدرسه و خرید روزنامه مهم‌ترین کار روزانه

رئیس اداره بهزیستی چالوس از علاقه‌مندی به موضوعات ورزشی و سینمایی مطرح شده در روزنامه‌ها سخن گفت و ادامه داد: یکی از سرگرمی‌های مثبت بنده مطالعه دقیق روزنامه و الگوبرداری و تمرین خط از روی نوشته‌های روزنامه بود که این امر سبب شد تا به‌مرور زمان دست‌خط زیبایی پیدا کنم به‌شکلی که بسیاری از اطرافیان در نوشتن نامه‌‌ها و متن‌های خاص به‌ من مراجعه می‌کردند.

* ورود به عرصه والیبال نشسته در سن 23 سالگی

وی که امروز در عرصه والیبال نشسته نیز موفقیت‌های خوبی را حاصل کرده و حرف‌هایی در این رشته دارد به چگونگی گرایش به این رشته اشاره کرد و افزود: در سال 73 یعنی در سن 23 سالگی توسط یکی از دوستان معلول خود که در حوزه ورزش فعالیت می‌کرد من نیز به عرصه والیبال نشسته در ورزش معلولان وارد شدم و همین مسأله سبب شد تا بتوانم کم‌کم با مشکل خود کنار آمده و با دیدن افرادی از قشر خودم روحیه امید و انگیزه بیشتر در من تقویت شد.

گلچین‌مهر با قدردانی از بازرگان خزانه‌دار هیأت ورزشی جانبازان چالوس که در آن‌ سال‌ها در نقش سرپرستی تیم والیبال نشسته چالوس فعالیت می‌کرد و زمینه تشویق و ترغیب وی را برای حضور در میدان ورزش فراهم کرد، گفت: ایشان نقش مهمی در هدایت من به امر ورزش والیبال بر عهده دارد و همانند برادری همواره همراه و یاور من در این سال‌ها بود.

* عدم استطاعت مالی خانواده و انگیزه پیدا کردن شغل

وی در مورد چگونگی حضور خویش در اداره بهزیستی و جذب به‌عنوان پرسنل این اداره خاطر‌نشان کرد: در خانواده‌ای مذهبی و از قشر متوسط با سه‌ فرزند پسر و چهار فرزند دختر رشد پیدا کردم که یکی از برادرانم در سن هفت سالگی  دار فانی را وداع گفت و برادر دیگرم نیز در سن 20 سالگی به نعمت شهادت نائل آمد و پدرم این سختی‌ها را تاب نیاورد و در همان سال‌ها رخت از دنیا بربست و در نتیجه مادرمان سعی کرد که جای پدر را برای ما پر کند اما به‌دلیل عدم استطاعت مالی همواره خود را شرمنده ما می‌دانست که این مسائل سبب شد تا به‌عنوان مرد خانواده به‌دنبال کار و درآمد بروم.

* کار علف‌تراشی در ازای درخواست شغل

این معلول موفق اضافه کرد: در تیرماه سال 78 با در دست داشتن مدرک دیپلم نامه درخواست کار را به رئیس بهزیستی وقت چالوس  ارائه دادم و ایشان تصمیم گرفت در ابتدای امر از بنده به‌عنوان نیرویی برای نظافت و خدمات استفاده کند و در مدت یک‌ماه علف‌تراشی فضای پشت ساختمان اداره بهزیستی را برعهده من نهاد که در این‌زمان به اصرار همکاران با این عنوان که من را از جامعه هدف بهزیستی می‌دانستند به سمت نگهبانی اداره منصوب شدم.

* دست‌خط زیبا و استفاده برای لیست حسابداری

وی با بیان اینکه در شغل نگهبانی می‌بایست 24 ساعت سر پست بوده و دو روز نیز در استراحت به‌سر ببرم اظهار کرد: با توجه به اینکه دست‌خط خوبی داشتم در کنار نگهبانی کارهای نوشتاری مربوط به لیست حسابداری حقوقی پرسنل مانند هزینه‌های حسابداری، دستمزد و ... که در آن زمان به‌صورت دست‌نویس انجام می‌شد را به‌من محول کردند و با توجه به علاقه‌مندی که در این حوزه پیدا کرده بودم مراحل حسابرسی را نیز در کنار مسؤول حسابداری با دقت بررسی کرده و نکات اصلی آن‌ را یادداشت می‌کردم.

* علاقه‌مندی در کار و آموختن حسابداری بدون تعلیم

گلچین‌مهر اضافه کرد: به‌دلیل پشتکار و علاقه‌ای که در کار حسابرسی از خود نشان دادم یادم می‌آید که یک‌روز مسؤول مالی اداره به‌دلیل مرخصی یکی از همکاران واحد مالی خواستند لیست پرداختی را آماده کنند که من مسؤولیت این کار را قبول کردم و به لطف خداوند توانستم به نحو أحسن این مهم را انجام داده و در اختیار مسؤول واحد مالی جهت پرداخت قرار دهم که این‌کار مورد تشویق مسؤول مالی و رئیس اداره قرار گرفت که بعد از چند سال به‌عنوان مسؤول مالی ادارات بهزیستی چالوس و کلاردشت به‌صورت همزمان شدم.      

وی با اشاره به اینکه در سال 78 در اداره بهزیستی مشغول به‌کار شدم، از پیشنهاد قبول مسؤولیت ریاست اداره بهزیستی چالوس در مهر ماه سال 93 خبر داد و افزود: در اول اسفندماه سال 93 ابلاغ ریاست بهزیستی چالوس برای من زده شد و با توجه به سختی‌هایی که خودم از کودکی تا بزرگسالی کشیدم از اینکه بتوانم گامی برای جامعه هدف بهزیستی بردارم بسیار خرسند بودم.

* حمایت همسر عامل ادامه تحصیل

رئیس اداره بهزیستی چالوس همکاری و حمایت همسرش را در راه رسیدن به موفقیت‌ و ادامه تحصیل ستودنی خواند و اظهار کرد: در سال 81 با همسرم مریم بابلی که مدیر مهدهای کودک شهرستان چالوس است ازدواج کرده و با حمایت و پشتیبانی ایشان توانستم تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی ادامه داده و حاصل این ازدواج موفق نیز دو پسر به‌نام‌های امیرحسین و امیر‌علی است.

* جدی گرفتن خطر انزوا و گوشه‌نشینی معلولان

وی به مشکلات اصلی و اساسی فراروی قشر معلولان اشاره کرد و گفت: انزوا و گوشه‌نشینی مشکل اصلی معلولان است که باید شرایط را برای ورود آنها به جامعه فراهم کرد و از آنجایی‌که چالوس مرکز غرب مازندران در حوزه ورزش معلولان است می‌توان با جذب معلولان در رشته‌های مختلف ورزشی شرایط را برای حضور بیشتر آنها مهیا کرد.

* لزوم اجرای مصوبه 3 درصد معلولان در دستگاه دولتی

گلچین‌مهر مشکل اشتغال افراد معلول را از دیگر دغدغه‌های ویژه این قشر برشمرد و اظهار کرد: با وجود اینکه مصوبه مجلس مبنی بر استخدام سه درصدی از دستگاه‌های دولتی از معلولان حائز شرایط است اما این مصوبه کمتر عملیاتی شد در حالی‌که در شهرستان چالوس می‌توان از ظرفیت شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی منطقه برای به‌کارگیری و جذب معلولان بهره جست و در این‌زمینه اتفاق خوبی که در دولت جدید افتاد اعطای تسهیلات به صاحبان شرکت‌ها برای به‌کارگیری جامعه هدف بهزیستی است.

* مناسب‌سازی مکان‌های مهم و پرتردد چالوس

وی در مورد مناسب‌سازی فضای شهری برای افراد معلول نیز اظهار کرد: با نشست‌هایی که به‌مدیریت فرماندار چالوس صورت گرفت قرار شد در زمینه‌هایی مانند مناسب‌سازی معابر، بانک‌ها، فروشگاه‌‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز پرتردد اقداماتی انجام شود و در پیاده‌روسازی‌های جدید نیز از شهرداری و شورای اسلامی شهر چالوس می‌خواهیم تا تردد معلولان و به‌ویژه نابینایان را مورد توجه قرار دهند.

* از دروازه‌بانی در تیم نوجوانان تا دعوت به اردوی تیم ملی والیبال نشسته

رئیس اداره بهزیستی چالوس با تشریح پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی که در زمینه ورزشی نیز کسب کرد، یادآور شد: در دوران مدرسه در مقطع کلاس سوم ابتدایی دروازه‌بان تیم رفاه چالوس بوده و در مسابقات محلی نیز شرکت می‌کردم.

وی در پایان با بیان اینکه در دوران مدرسه به‌عنوان منتخب تیم نوجوانان چالوس در نقش دروازه‌بان دعوت شده بودم گفت: عضویت در تیم والیبال نشسته منتخب استان مازندران و کسب مقام کشوری، دعوت به اردوی تیم ملی والیبال نشسته و حضور در تورنمنت‌های مختلف بین‌المللی نیز از موفقیت‌هایی بود که در این دوران کسب کردم.

* دسترسی معلولان به منابع اجتماعی با رشد تکنولوژی

در ادامه یکی از پرسنل خانم اداره بهزیستی چالوس که از دوران کودکی دچار معلولیت جسمی حرکتی شده است به فارس، گفت: اگر چه در ابتدا وسایل کمک‌رفاهی برای قشر معلول جامعه کم بود و نگاه‌ها به‌شکل دیگری بود اما بعد از آن که جامعه مدرنیزه شد و وسایل کمکی مهیا شد این‌قشر مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

وی که تا مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی تحصیل کرده و هم‌اکنون در اداره بهزیستی چالوس مشغول به خدمت است، تصریح کرد: با افزایش تکنولوژی مناسب‌سازی فضاها به‌ویژه فضاهای عمومی و دستگا‌ه‌های اداری رو به بهبودی رفت و در نتیجه دسترسی من و افرادی از قشر معلول به منابع اجتماعی راحت‌تر شد.

* حرکت رو به جلوی جامعه به‌نفع معلولان

این کارمند خانم اداره بهزیستی چالوس که تدریس در دانشگاه را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، افزود: امروز خوشبختانه جامعه به‌نفع معلولان در حال حرکت بوده و از اینکه به‌عنوان جامعه هدف بهزیستی در این اداره برای کمک به افرادی از جنس خودم فعالیت دارم بسیار خرسند هستم اما از دغدغه‌های اصلی ما نبود فضای مناسب در ادارات برای تردد است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه افراد معلول باید از کوچک‌ترین استعدادهای خود بهترین استفاده را ببرند، گفت: با توجه به اینکه خداوند به‌هرکسی ویژگی‌های خاص خودش را داده بنابراین افراد معلول نباید از محدودیت‌‌هایی که در آنها وجود دارد ناامید شوند بلکه باید منطقی بوده و به این واقعیت معترف باشند که اگر خداوند چیزی را از انسان سلب می‌کند قطعاً نعمت بهتری را فراروی او قرار می‌دهد بنابراین باید این استعدادهای نهفته را شناسایی کرده و برای رشد آن گام بردارند.

* تقویت روحیه خودباوری و عدم تمایز با افراد سالم

به گزارش فارس، اگر نگاه مردم نسبت به معلولان تغییر پیدا کرده و به‌جای نگریستن این قشر به افراد محدود و فاقد توانایی آنها را قشری توانمند با استعدادهایی حتی متمایز و برتر از افراد سالم ببینند و با تقویت روحیه خودباوری، توانمندسازی و توجه بیشتر به آنها زمینه پویایی و ترقی را فراهم کرده و مسؤولان نیز از تمام توان و ظرفیت خود برای حمایت از این قشر استفاده کنند.

* کاهش حضور در جامعه با نگرش منفی به معلول

با توجه به اینکه نگرش و برخورد نامناسب جامعه و مردم با افراد معلول سبب کاهش حضور و مشارکت آنها در جامعه می‌شود بنابراین باید از نگرش‌های جبهه‌گیرانه و یا حتی ترحم‌آمیز به این قشر و تمایز قائل شدن معلولان با افراد سالم اجتناب کرده و کارآیی آنها را با رفتار درست و مناسب ارتقا بخشید.

* نیاز به فرصت برابر در نیازمندی‌ها

و در پایان اینکه اگر بپذیریم که هر فردی در کنار توانایی‌های خود ناتوانی‌هایی نیز دارد و فرد معلول نیز همانند همه افراد یک شهروند محسوب شده که نیاز به فرصت برابر در برابر نیازمندی‌های خاص خود دارد بنابراین به‌جای اینکه مشکل در عملکرد اعضای بدن آنها را دستاویزی برای سرخوردگی قرار دهیم می‌توان به فرد معلول فهماند که شاید بسیاری از افراد سالم نیز برخی از توانمندی‌های خدادادی وی را ندارد بنابراین نباید خود را دست کم بگیرد.

--------------------------

گزارش از: زهرا خطیبی

موافقين ۰ مخالفين ۰ ۹۵/۰۵/۰۴
بهزیستی شهرستان چالوس

نظرات  (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی